Prezentacja OBPONaplikacja - eSodWerbeoTelefoniczna Obsługa KonsultacyjnaVademecum Wiedzyaplikacja - EwidencjaUlg

Felieton OBPON: Jak(nie)dojade.pl

 

Od ponad 10 lat serwis ten znacząco ułatwia podróżowanie komunikacją miejską w wielu miejscach Polski. Chwalą go niemal wszyscy, bo dzięki niemu można wcale nie znać danego miasta, a i tak dotrze się na każdy przystanek. Sęk w tym, że serwis nie jest do końca przystosowany do osób niepełnosprawnych, przez co w dalszym ciągu jazda autobusami i tramwajami jest dla nich często sportem ekstremalnym.

 

Dzięki polskiemu serwisowi internetowemu jakdojade.pl w dosłownie kilka sekund można ustalić plan podróży po mieście. W tym również takim, w którym jest się pierwszy raz w życiu. Wystarczy wpisać adres startowy i docelowy, a po chwili otrzymamy wszystkie możliwe kombinacje pozwalające nam dotrzeć pod wskazany adres. Wiemy zatem w którą linię wsiąść, na którym przystanku wysiąść i na którym się przesiąść, a także jak daleko jeszcze mamy do przejścia we właściwe miejsce. Rzecz wprost idealna? Tylko teoretycznie, bo jeszcze trochę brakuje jej do pełnej funkcjonalności dla osób niepełnosprawnych.

 

Dekada doświadczeń

Serwis jakdojade.pl powstał we wrześniu 2008 roku. Początkowo obsługiwał jedynie komunikację miejską w Poznaniu, gdzie przewoźnik podjął współpracę z twórcami programu. Z czasem rozrósł się do ponad 30 ośrodków w całej Polsce – zarówno największych (np. Warszawę, Kraków, GOP czy Trójmiasto), jak i całkiem niewielkich, czego przykładem może być Piła lub Swarzędz. Można z niego korzystać na komputerach osobistych, ale coraz bardziej popularna jest wersja mobilna. Obsługuje go poznańska spółka CITY-NAV, w której obecnie pakiet 69 proc. akcji jest w rękach Grupy Onet-RAS Polska. Pod koniec 2016 roku serwis notował około 3 mln wejść miesięcznie. A ponieważ jest on systematycznie aktualizowany, można mieć pewność, że nie zaskoczy nas żadna planowa zmiana rozkładu jazdy w jakimkolwiek mieście. O ile oczywiście sami mamy ustawioną automatyczną aktualizację aplikacji.

 

Stały powrót do ustawień fabrycznych

Teoretycznie osoby niepełnosprawne również znajdą tu coś dla siebie. W dostępnych opcjach jest bowiem możliwość zaznaczenia, że interesuje nas wyłącznie podróż pojazdami niskopodłogowymi. Może się jednak zdarzyć – co akurat jest pozytywne – że aplikacja nie znajdzie wszystkich opcji z dostępną niską podłogą, przez co bywa, iż na przystanek podjedzie pojazd przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, choć wcale nie wynika to z zamieszczonego rozkładu jazdy. Gorzej, że producenci aplikacji wciąż nie wprowadzili w niej udogodnienia w postaci możliwości stworzenia własnych preferencji na stałe. W efekcie osoba niepełnosprawna za każdym razem, gdy chce na nowo włączyć aplikację, musi najpierw zaznaczyć w ustawieniach, że szuka połączeń niskopodłogowych. A wcześniej w ogóle o tej konieczności pamiętać.

 

Niepełna dostępność

To jednak drobiazg w porównaniu z komplikacjami, z jakimi trzeba się często mierzyć już podczas samej podróży. Nawet jeśli wybierzemy właściwą kombinację połączeń do danego celu, to nie znając miasta nie mamy jakiejkolwiek pewności, że uda nam się tam bez problemu dotrzeć. Aplikacja nie zawiera bowiem informacji na temat dostępności poszczególnych przystanków. A jest to często rzecz niesłychanie istotna, abyśmy mogli na konkretnym przystanku wsiąść lub wysiąść z pojazdu. Przykładem mogą być tramwaje w Warszawie z wysuwaną platformą, która jednak może być zastosowana wyłącznie tam, gdzie przystanki nie są zlokalizowane na poziomie ulicy. Przez to nie można z niej skorzystać np. na wielu przystankach umiejscowionych w dzielnicy Wola. Nie lepiej wygląda to też w wielu miejscach w Krakowie – szczególnie w ścisłym centrum miasta, bądź co bądź punkcie często docelowym dla wielu pasażerów.

 

Co więcej, aplikacja nie jest precyzyjna w odniesieniu do dostępności przystanków, na których trzeba się przesiąść. Istnieją wszak przystanki mające wprawdzie tę samą nazwę, ale zlokalizowane na różnych poziomach ulic. Przykładem mogą być przystanki umiejscowione w ciągu Trasy Łazienkowskiej w Warszawie. Pół biedy, jeśli można się wydostać na górę windą. Nie zawsze jednak możemy liczyć na takie udogodnienie, przez co jesteśmy skazani na pokonanie różnicy poziomów po schodach. Dla wielu osób jest to w praktyce unieruchomienie na danym przystanku.

 

Przed kilkoma miesiącami zapytaliśmy administratorów serwisu czy i ewentualnie kiedy możemy liczyć na jego uzupełnienie w tak ważnym zakresie. Do tej pory jednak nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.

 

autor:
Robert Marchwiany
redaktor OBPON

 

 

 

fot. pixabay

Dodaj swój komentarz

Uwaga!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu obpon.pl i nie ponosi on odpowiedzialności za treści wiadomości. Dodając powyższą wiadomość zgadzasz się z regulaminem dodawania komentarzy.
×
Szanowni Państwo!
W związku z wejściem w życie w dniu 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - dalej RODO informujemy, że:
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorem Twoich danych osobowych jest Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych sp. z o.o. sp. k. w Rzeszowie (adres: 35-005 Rzeszów, Plac Kilińskiego 2) - dalej zwana OBPON.

Jak możesz uzyskać informację o swoich danych osobowych?

Możesz skontaktować się nami pisząc na adres e-mail rodo@obpon.pl lub kierując tradycyjną korespondencję na podany powyżej adres.

W jakim celu pozyskujemy i przetwarzamy Twoje dane osobowe?

Twoje dane osobowe będziemy pozyskiwać i przetwarzać wyłącznie w celach:

  1. świadczenia usług tj. zawarcia i wykonania umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
  2. rozpatrywania skarg i reklamacji (art. 6 ust. 1 lit. c RODO czyli wykonanie obowiązku prawnego).
  3. archiwizowania dokumentów tj. umowy, korespondencji, faktur (art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. dochodzenie roszczeń związanych z zawartą umową art. (6 ust. 1 lit. f RODO czyli prawnie uzasadniony cel, który polega na prowadzeniu postępowań polubownych, sadowych i egzekucyjnych).
  5. działalność marketingowa własnych usług i produktów art. (6 ust. 1 lit. f RODO czyli prawnie uzasadniony cel, który polega na prowadzeniu działalności z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej, w tym np. świadczenie usługi newslettera).
Czy przetwarzamy Twoje dane w sposób zautomatyzowany?

Nie będziemy przetwarzać Twoich danych w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie. W ramach świadczonych przez OBPON usług korzystamy z plików cookies, tylko poprzez obserwacje i analizę ruchu na naszej stronie, jednak w ramach tych czynności nie przetwarzamy danych osobowych w rozumieniu RODO.

Kto może być odbiorcą Twoich danych?

Twoje dane możemy przekazywać innym podmiotom, które będą je przetwarzać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności będą to podmioty:

  1. uprawnione do otrzymania Twoich danych na podstawie przepisów prawa (np.: urząd skarbowy, Policja, sąd),
  2. przetwarzające Twoje dane na nasze zlecenie (np.: poczta, firma kurierska, bank, zaufani partnerzy biznesowi, wspierający naszą działalność gospodarczą),
  3. firmy wchodzące w skład naszej grupy kapitałowej (Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie).
Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?

Twoje dane jesteśmy zobowiązani przechowywać przez okres wskazany w przepisach prawa lub gdy jest to konieczne do prawidłowego prowadzenia przez nas działalności gospodarczej np.:

  1. dane związane z wykonaniem umowy: do czasu przedawnienia roszczeń,
  2. dokumenty księgowe: do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej,
  3. dane dla celów marketingowych w przypadku przetwarzania danych na podstawie:
    1. zgody - do czasu jej wycofania,
    2. prawnie uzasadnionego celu - do czasu wniesienia sprzeciwu.
Twoje uprawnienia w zakresie przetwarzanych danych przez OBPON.

Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych oraz prawa ich sprostowana, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (w przypadku przetwarzania danych na podstawie zgody). W tym celu wystarczy, wyślesz do OBPON na adres e-mail lub pocztą tradycyjną swoje żądanie.

Jeżeli uznasz, że przetwarzając Twoje dane naruszamy RODO, to nasz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych jako organu nadzorczego.

Czy podanie przez Ciebie danych jest obowiązkowe?

Podanie przez Ciebie danych jest konieczne do zawarcia umowy, jej wykonania oraz rozliczenia. W pozostałym zakresie jest dobrowolne.