Prezentacja OBPONaplikacja - eSodWerbeoTelefoniczna Obsługa KonsultacyjnaVademecum Wiedzyaplikacja - EwidencjaUlg

Praca zdalna - fakty i mity, czyli jak to naprawdę wygląda

 

- Są już na polskim rynku firmy, które w ogóle nie mają biur, a których pracownicy pracują wyłącznie zdalnie – tłumaczy Agnieszka Skupieńska, która od lat zarabia jako freelancerka, pracując zdalnie. Ile można zarobić w ten sposób? Na jakie oferty pracy zdalnej trzeba uważać? – zdradza autorka książki „Zostań freelancerem”.

 

Dzisiaj zdalnie możemy wykonywać mnóstwo różnych prac. Najwięcej ofert związanych jest z branżą IT, marketingiem, reklamą. Zdalnie możemy projektować grafiki, edytować zdjęcia, tworzyć strony internetowe, pisać teksty, prowadzić profile firm w mediach społecznościowych, zajmować się komunikacją PR, pozycjonowaniem, udzielać lekcji języków obcych przez Skype, świadczyć usługi konsultingowe, uczyć innych na kursach online z najróżniejszych dziedzin.

Faktycznie, możliwości jest wiele, z tym że jeszcze do niedawna praca zdalna kojarzyła się wielu osobom przede wszystkim z pracą dodatkową. Dziś chyba możemy śmiało powiedzieć, że to coraz częściej praca na pełny etat?

Tak, z pewnością można dziś zrezygnować z pracy etatowej, do której musimy chodzić każdego dnia i zamienić ją na pracę zdalną, wykonywaną z domu lub z innego, wybranego przez siebie miejsca. Sama pracuję w ten sposób i znam przynajmniej kilkanaście osób, które są freelancerami na pełen etat, czyli pracują wyłącznie zdalnie.

Jak wyglądają zarobki, a przede wszystkim od czego one zależą?

Zarobki zależą od kilku czynników, ale pod tym względem praca zdalna nie różni się wiele od etatowej. Jeśli jesteśmy początkującym freelancerem, dopiero zaczynamy szukać zleceń, raczej nie zarobimy dużych pieniędzy – podobnie jak na etacie, zaczyna się od niewielkiej pensji. Z czasem nabieramy doświadczenia, zdobywamy lepszych klientów, nabieramy umiejętności, które są na rynku wyżej wyceniane i możemy dyktować wyższe stawki. No i trzeba pamiętać, że zarobki zależą też od tego, jak dużo godzin w tygodniu poświęcimy na pracę. Jeśli ktoś ma tylko kilka godzin na pracę zdalną w tygodniu, bo jest to jego dodatkowe zajęcie, to nie zarobi tyle, ile ktoś, kto poświęca 7-8 godzin na pracę każdego dnia.

Jakie formy zatrudnienia dominują w przypadku pracy zdalnej? Czy w tym względzie zauważyła Pani jakiekolwiek tendencje? Czy któraś z tych form jest Pani zdaniem korzystniejsza od innych?

Początkujący zwykle zatrudniani są na umowę o dzieło lub zlecenie, ale jeżeli ktoś poważnie myśli o pracy zdalnej jako sposobie na życie, zwykle prędzej czy później zakłada własną działalność. Mając firmę jesteśmy bardziej konkurencyjni na rynku, bo klient, który ma wybrać wykonawcę, chętniej wybierze tego, który może mu wystawić fakturę. Rozliczenie w takim przypadku jest znacznie prostsze niż w przypadku umów o dzieło.

Poza tym jako freelancer z własną działalnością wysyłamy do klienta sygnał, że to, czym się zajmujemy, jest dla nas ważnym źródłem dochodu (skoro zdecydowaliśmy się na założenie działalności), a nie tylko dodatkową pracą. Dlatego freelancerów z własną firmą jest dziś bardzo wielu i powoli staje się to standardem.

Czy każdy może wykonywać pracę zdalną? Czy zdarzyło się Pani komuś odradzić wykonywanie pracy zdalnej?

Na pewno nie każdy, bo są osoby, które mają problem z mobilizacją do pracy i terminowością. Takim ludziom potrzebny jest szef czy przełożony, który będzie ich kontrolował, narzucał zadania i rozliczał z ich wykonania. Ale nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że tacy jesteśmy, więc zawsze radzę spróbować pracy zdalnej, chociażby po godzinach. Jeśli okaże się, że nie mamy problemu z mobilizacją, szukaniem zleceń i wykonaniem ich w terminie – praca zdalna może być dla nas świetną alternatywą dla pracy etatowej.

Co najczęściej zniechęca ludzi do wykonywania pracy zdalnej?

Zniechęcamy się brakiem efektów lub kiepskimi efektami. Wielu ludziom wydaje się, że jak zaczną pracować w domu, to od razu będą mogli dużo zarabiać, chociażby tyle samo, co na etacie. Tymczasem trzeba potraktować pracę zdalną jako zupełnie nową dziedzinę, nowy zawód. Jeśli idziemy do pracy w nowym zawodzie, nie mamy doświadczenia i umiejętności, zwykle zaczynamy od praktyk, a te są kiepsko płatne. Dopiero po kilku miesiącach przechodzimy na stałe zatrudnienie z lepszą pensją i wraz z upływem lat zarabiamy coraz więcej. W pracy zdalnej jest tak samo, choć ten proces może nie trwać lata, a kilka miesięcy. Warto o tym jednak pamiętać, że nie będzie natychmiastowych efektów i nie zarobimy w pierwszym miesiącu góry pieniędzy.

Jakie błędy najczęściej popełniają osoby pracujące zdalnie? Czy można się ich ustrzec?

Tych błędów może być kilka. Nietrzymanie się ustalonych terminów, nieodkładanie pieniędzy na gorsze okresy (brak tzw. poduszki finansowej), nieszukanie zleceń, gdy akurat mamy co robić, nierozwijanie się i poprzestawanie na tym, co umieliśmy na początku pracy  – to takie najpoważniejsze, które mogą stanowić o naszym „być albo nie być” w danej branży. Żeby się przed nimi ustrzec, czasem wystarczy po prostu zdawać sobie sprawę z tego, jakie to ważne, by się rozwijać, by dbać o dobre relacje z klientami, szukać kolejnych oraz pilnować wydatków i tego, by zawsze mieć zabezpieczenie finansowe na przyszłość.

Pracując w domu, z pewnością ma Pani swoje patenty na to, jak walczyć z prokrastynacją. Jak sobie organizować pracę, aby unikać rozkojarzenia i skupić się na pracy, mimo obecności wielu domowych „rozpraszaczy”?

Przekonałam się, że na każdego działa co innego. Na mnie dobrze działają ustalone z klientem terminy – nigdy ich nie przekładam, więc termin oddania zlecenia mobilizuje mnie do pracy. Świetnie działa też wyznaczenie sobie godzin pracy i godzin oraz dni odpoczynku – wprowadzamy do swojego tygodnia pracy regularność, która nas odpowiednio nastraja do pracy, gdy przyjdzie ustalona pora. Inne sposoby na mobilizację to: wyznaczenie sobie konkretnego miejsca do pracy, nagradzanie siebie za pracę, gdy wyjątkowo nie chciało nam (np. dodatkowym dniem wolnym), robienie list zadań i wykreślanie z nich zakończonych prac. Pomaga też dzielenie zadania na mniejsze elementy i zajmowanie się nimi po kolei...

czytaj więcej: www.zielonalinia.gov.pl

 

 

autor: Rozmawiała Joanna Niemyjska

źródło: www.zielonalinia.gov.pl

 

 

 

Dodaj swój komentarz

Uwaga!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu obpon.pl i nie ponosi on odpowiedzialności za treści wiadomości. Dodając powyższą wiadomość zgadzasz się z regulaminem dodawania komentarzy.
×
Szanowni Państwo!
W związku z wejściem w życie w dniu 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - dalej RODO informujemy, że:
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorem Twoich danych osobowych jest Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych sp. z o.o. sp. k. w Rzeszowie (adres: 35-005 Rzeszów, Plac Kilińskiego 2) - dalej zwana OBPON.

Jak możesz uzyskać informację o swoich danych osobowych?

Możesz skontaktować się nami pisząc na adres e-mail rodo@obpon.pl lub kierując tradycyjną korespondencję na podany powyżej adres.

W jakim celu pozyskujemy i przetwarzamy Twoje dane osobowe?

Twoje dane osobowe będziemy pozyskiwać i przetwarzać wyłącznie w celach:

  1. świadczenia usług tj. zawarcia i wykonania umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO).
  2. rozpatrywania skarg i reklamacji (art. 6 ust. 1 lit. c RODO czyli wykonanie obowiązku prawnego).
  3. archiwizowania dokumentów tj. umowy, korespondencji, faktur (art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. dochodzenie roszczeń związanych z zawartą umową art. (6 ust. 1 lit. f RODO czyli prawnie uzasadniony cel, który polega na prowadzeniu postępowań polubownych, sadowych i egzekucyjnych).
  5. działalność marketingowa własnych usług i produktów art. (6 ust. 1 lit. f RODO czyli prawnie uzasadniony cel, który polega na prowadzeniu działalności z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej, w tym np. świadczenie usługi newslettera).
Czy przetwarzamy Twoje dane w sposób zautomatyzowany?

Nie będziemy przetwarzać Twoich danych w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez profilowanie. W ramach świadczonych przez OBPON usług korzystamy z plików cookies, tylko poprzez obserwacje i analizę ruchu na naszej stronie, jednak w ramach tych czynności nie przetwarzamy danych osobowych w rozumieniu RODO.

Kto może być odbiorcą Twoich danych?

Twoje dane możemy przekazywać innym podmiotom, które będą je przetwarzać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności będą to podmioty:

  1. uprawnione do otrzymania Twoich danych na podstawie przepisów prawa (np.: urząd skarbowy, Policja, sąd),
  2. przetwarzające Twoje dane na nasze zlecenie (np.: poczta, firma kurierska, bank, zaufani partnerzy biznesowi, wspierający naszą działalność gospodarczą),
  3. firmy wchodzące w skład naszej grupy kapitałowej (Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie).
Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?

Twoje dane jesteśmy zobowiązani przechowywać przez okres wskazany w przepisach prawa lub gdy jest to konieczne do prawidłowego prowadzenia przez nas działalności gospodarczej np.:

  1. dane związane z wykonaniem umowy: do czasu przedawnienia roszczeń,
  2. dokumenty księgowe: do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej,
  3. dane dla celów marketingowych w przypadku przetwarzania danych na podstawie:
    1. zgody - do czasu jej wycofania,
    2. prawnie uzasadnionego celu - do czasu wniesienia sprzeciwu.
Twoje uprawnienia w zakresie przetwarzanych danych przez OBPON.

Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych oraz prawa ich sprostowana, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem (w przypadku przetwarzania danych na podstawie zgody). W tym celu wystarczy, wyślesz do OBPON na adres e-mail lub pocztą tradycyjną swoje żądanie.

Jeżeli uznasz, że przetwarzając Twoje dane naruszamy RODO, to nasz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych jako organu nadzorczego.

Czy podanie przez Ciebie danych jest obowiązkowe?

Podanie przez Ciebie danych jest konieczne do zawarcia umowy, jej wykonania oraz rozliczenia. W pozostałym zakresie jest dobrowolne.